Dla kogo franczyza?

Grudzień 11 2014 10:11AM

W ciągu ostatnich 9 lat potroiła się liczba przedsiębiorców prowadzących działalność franczyzową. Z czego wynika rosnąca popularność tego modelu biznesowego? Kto najczęściej zostaje franczyzobiorcą?

Szacuje się, że w 2014 roku liczba firm działających w oparciu o umowę franczyzową może sięgnąć 63 tysięcy. Według branżowych raportów, co trzecie przedsiębiorstwo działające w tym modelu prowadzą osoby, dla których jest to pierwsza własna działalność gospodarcza. Co sprawia, że próbują sił w tego typu biznesie?

Doświadczenie – przydatne, choć nie niezbędne

Istotą umów franczyzowych jest możliwość czerpania z know-how i sprawdzonego, zyskownego konceptu biznesowego danej sieci. Zazwyczaj wszystkie informacje niezbędne do rozpoczęcia pracy przekazywane są na szkoleniach organizowanych przez franczyzodawcę. Jednak wykształcenie, zainteresowania i doświadczenie zawodowe w danej branży mogą być katalizatorem sukcesu.

Przykładem mogą być nauczyciele, którzy w ostatnich latach, między innymi ze względu na niż demograficzny, stanęli przed koniecznością znalezienia alternatywnego zajęcia. Dla tych, którzy swoją zawodową karierę widzą w pracy z dziećmi i młodzieżą, założenie własnej placówki okazuje się dobrym rozwiązaniem. Ciekawą niszę stanowi na przykład obszar kształcenia w zakresie matematyki. Ze względu na wprowadzenie obowiązku jej zdawania na maturze oraz obecność na testach diagnostycznych, coraz więcej rodziców szuka uzupełnienia dla edukacji szkolnej. Rośnie więc popyt na efektywną naukę przedmiotów ścisłych. – Zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe z matematyki jest większe niż kiedykolwiek wcześniej. W związku z tym, w naszym kraju dynamicznie rozwija się franczyzowa sieć centrów nauczania tego przedmiotu- mówi Małgorzata Grymuza, Dyrektor Regionalny MathRiders Polska.

– W ramach naszej struktury, świetnie odnajdują się osoby z doświadczeniem pedagogicznym. Po szkoleniu z zakresu metodologii programu mogą zostać licencjonowanymi nauczycielami MathRiders i działać w ramach lokalnych centrów edukacji matematycznej. Alternatywą przeznaczoną dla naturalnych liderów jest założenie własnej szkoły. Dla najbardziej ambitnych osób, dysponujących większym kapitałem i doświadczeniem menadżerskim, interesującym rozwiązaniem jest zarządzanie regionalną siecią centrów nauczania na obszarze 4-10 mln mieszkańców. Master Franchisor rozwija i koordynuje działalność oddziałów w swojej okolicy- dodaje Małgorzata Grymuza.

Własny biznes ze zmniejszonym ryzykiem

Istotnym powodem, dla którego początkujący przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie z oferty franczyzodawców, jest bezpieczniejszy niż w wypadku pełnej samodzielności start. Poszczególne sieci wymagają od swoich partnerów dopełnienia określonych wymogów, związanych z warunkami lokalowymi, działaniami marketingowymi i przestrzeganiem założeń biznesplanu. To ograniczenie swobody ma zapewnić, że franczyzobiorca będzie postępował zgodnie ze sprawdzoną, wytyczoną przez poprzedników drogą i ma zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego pomimo braku wnikliwej znajomości mechanizmów rządzących daną branżą.

Z tych samych względów, franczyza jest również ciekawym rozwiązaniem dla doświadczonych przedsiębiorców, którzy funkcjonując w specyficznym sektorze, chcieliby dokonać ekspansji na inne rynki. Zdaje się, że to dość popularne rozwiązanie – doświadczeni biznesmeni stanowią według badań 2/3 wszystkich franczyzobiorców. Najczęściej są ludźmi otwartymi na nowe pomysły, cechującymi się jednocześnie pewną ostrożnością i ceniący sobie pracę ze sprawdzonym konceptem.

 

/ More&More Marketing

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Oklejanie samochodów sposobem na skuteczną reklamę Twojego biznesu

    Biznes rządzi się swoimi prawami i wymusza na biznesmenach kładzenie dużego nacisku...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.